Norrland. Denna mytomspunna, näst intill exotiska landsända. Besjungen, bespottad och ständigt aktuell. Fredag den 4 november även omnämnd i Breakits podcast som hemvist för MittMedia. Det stämmer att vi på MittMedia bevakar Norrland, tillsammans med andra duktiga lokalmediekoncerner som t.ex. VK, Norran och NTM. Vi täcker upp knappa hälften av Norrland eftersom Dalarna ej kan räknas in då det tillhör Svealand.

En tur längs norrlandskusten

Norrland ja, vilka tillgångar hittar man här månntro? Vattenkraft, skog och järnmalm säger du. Absolut säger jag, och samtidigt i Stockholm sitter Ernest Thiel som precis räddat SvD från konkurs, nermyst i en Chesterfieldfotölj i Berns salonger och puffar på en god cigarr tillsammans med Amandus Schibsted och Karl Otto Bonnier. Låt oss för skojs skull titta på vilka andra tillgångar som finns i Norrland. I Luleå finns t.ex. förutom Luleå Tekniska Universitet även ett fördjupat samarbete med Google och tack vare kylan finns numer även en del av Facebooks serverpark här. 27 mil söder om Luleå hittar vi Europas kulturhuvudstad 2014, Umeå. Här finns bland annat Umeå Universitet och spännande tech-bolag som Umetrics, Cinnober och Limes Audio. Fortsätter vi ytterligare 27 mil söderut längs den svenska östkusten hittar vi Sundsvall – Sveriges största IT-stad per capita med drygt 5000 IT-jobb. Här finns även Mittuniversitetets campus och en kokande tech-kittel centrerad kring dataspel och e-sport med aktörer som New Regents, Corncrow Games och Game for Gold.

I Sundsvall hittar du även MittMedias centrum för digital utveckling: DMU (Digital Medieutveckling). Det är ett 30-tal killar och tjejer som tillsammans med ett team i Polen, MittMedias majoritetsägda utvecklingsbolag Adeprimo med ca 25 utvecklare, samt strategiska partners som t.ex. Menmo, utvecklar MittMedias digitala plattformar och lokaljournalistikens digitala framtid. Trots att det är allmänt känt att alla egentligen vill bo i Stockholm har dessa människor ändå valt att slå ner sina bopålar i den norrländska vildmarken, långt från Startup-Stockholms sus och dus. Kan det vara så att internet når även hit? Att man kan följa Silicon Valley likväl från Östersund som från Östermalm? Och kan man verkligen åka på samma digitala konferenser i Barcelona, Amsterdam, London eller Austin? Det sägs i alla fall att det är så, beroende på vem man pratar med och dennes inställning till utbyggnad av traditionell och digital infrastruktur. Och här finns absolut anledningar till oro och behov av en starkare lobbyverksamhet.

Plattformsägare och innehållsproducenter

Just nu pågår en spännande diskussion i mediebranschen kring vikten av egna plattformar vs. att bo på andras plattformar och värdet som kan utvinnas ur användardata. Istället för att spekulera i varför andra aktörer vill ha egna plattformar och i vilken utsträckning kan jag kort dra MittMedias strategi. Vi tror vår nyckel till att överleva och fortsätta bedriva vårt demokratiska kärnuppdrag är att ha stor kontroll på, och förståelse för den digitala nyhetsupplevelsen och dess affär. De senaste årens digitala transformation har lärt oss den hårda vägen vad som händer med användarupplevelsen, kostnaderna och den interna kulturresan när man separerar för mycket på teknik och innehåll. Man kan inte outsourca ett problem, däremot kan man knäcka problemet och outsourca lösningen. På detta tema kan man även kontemplera slutsatserna från Fred Brooks The Mythical Man-month kring hur kvantitet förhåller sig till kvalitet, samt hur år av domänkompetens står sig mot generisk IT-kompetens i stora numerärer när man bygger upp utvecklingsteam.

En av mina favoritkrönikörer Malin Ekman skrev nyligen om varför affären mellan MittMedia och Schibsted inte blev av. Då jag suttit djupt insyltad i den affären i år ska jag av sekretesskäl undvika att kommentera den i sak och kommer absolut inte att kommentera Ekmans slutsatser om vad som stjälpte affären. Med det sagt tycker jag att Malin i slutet av texten vidrör ett ämne som är synnerligen relevant för denna text nämligen framtiden för det svenska medielandskapet i allmänhet och lokaltidningarna i synnerhet. Inte minst i kölvattnet från Medieutredningens fyra framtidsscenarion.

Kusinerna från landet med mössan i hand

Det här är ett kärt ämne för mig, som jag bl.a. skrivit om nu senast på Medievärlden.se. Med risk för att upprepa mina egna metaforer vill jag ändå avsluta på just detta tema. Är Norrlands nästa råvara i själva verket lokaljournalistiskt innehåll från vilkas användarinteraktioner de stora plattformsägarna kan utvinna det digitala guldet: användardata som kan omvandlas till målgruppsannonsering och insikter för affärsutveckling? Är de lokala mediekoncernerna bara kusinerna från landet som skall reduceras till innehållsproducenter med starka beroenden till plattformsägarna i Silicon Valley, Stockholm eller Oslo? Eller finns det digital kompetens i tillräcklig utsträckning i Sverige utanför de tre största städerna? Gör man som lokal mediekoncern bäst i att, som Breakits Olle Aronsson anser, ansluta sig till de stora spelarnas plattformar? Och vilka är egentligen de stora spelarna 2015? Är det likväl endast ättlingarna till Amandus Schibsted och Karl Otto Bonnier eller har världen förändrats?

Jag håller med Breakit-duon om att det vore ett tufft läge för MittMedia att börja bygga plattformar anno 2015 och att det skulle krävas en hel del VC-kapital för en sådan entreprenad. För att inte tala om en ansträngd balansräkning… Nu började emellertid MittMedia bygga egna digitala plattformar under hösten 2012 och har huserat alla sajter och appar där sen juni 2014. Allt innehåll återfinns i samma databas enligt samma metadata standard och allt digitalt annonslager är gemensamt och går att köpa för att rikta annonser baserat på t.ex. besökarens geografiska position. Ungefär i mars har vi även målgruppsstyrningen på plats. Det kan stämma att det inte får plats fler giganter i Stockholms salonger men utanför huvudstaden, till exempel här i Norrland finns det gott om plats vilket verkar locka en del. Personligen tror jag att det inte bara är det svenska medielandskapet utan även det svenska tech-landskapet som sakta håller på att ritas om. Synd bara att riksmedierna som också trängs i Stockholm har missat detta. Appropå trängsel, det tjatas en hel del om brist på programmerare i huvudstaden. Nåja, synd för dem men bra för kusinerna från norrlandet.

Skrivet av:

Mittmedia

Mer team

Beatrice Nilsson
Apr 13, 2017

I got a lot of positive feedback on my last post about mob programming (in Swedish). So, as my team has done more mob programming, I thought I should share some insights we’ve gained up until this point.

Stefan Wallin
Feb 13, 2017

In this first episode of the monthly Hack Day Review, I’ll give you a background on our Hack Day approach and you’ll get to read about what inspiring things our developers and designers explored on their “paid free time”.

Beatrice Nilsson
Jan 13, 2017

Mobbprogrammering - The DMU Way

Under påsken 2016 drabbades flera svenska nyhetssajter av omfattande DDoS-attacker (se även mitt tidigare inlägg om detta). Efter påsk kallade Alice Bah Kuhnke mediechefer och teknikchefer till ett möte på Rosenbad. Deltog gjorde även inrikesminister Anders Ygeman. Mötet kom att fokusera mycket på en intressant analogi om att staten en gång i tiden ansvarade för det svenska vägnätet där tidningsbilarna körde ut nyheter till folket, och att det idag finns ett digitalt vägnät för distribution av nyheter. Ygeman menade då på att det är upp till medierna att ställa krav på operatörerna för det digitala vägnätets duglighet. Idag måndag 4/7 arrangerade TU ett seminarium i Almedalen med titeln ”IT-attack via Ryssland – nya tidens hot mot medier” där Anders Ygeman deltog så jag passade på att ställa några frågor till honom kring luckorna i hans resonemang. Då tiden var knapp och Ygemans svar avvikande skriver jag därför detta inlägg som Anders Ygeman istället kan läsa och besvara när han får tid.

Korrigering 2016-03-20 12:31: I min originaltext påstod jag felaktigt att Aftonbladet.se som också drabbades av gårdagens DDOS-attack driftas på Basefarm. Har korrigerat detta men poängen som jag vill trycka på i denna text kvarstår. Kuriosa: Schibsted som äger Aftonbladet sålde Basefarm 2009.

Mathias Nylén
Nov 5, 2015

Behovet att bryta vardagen var förmodligen en av de sämre motiveringar jag kunnat använda i mitt försök att förklara varför vi numera var ett av de inplanerade stoppen på Lennart’s journeyman tour. En kort reflektion av tiden sedan sommarsemestern visade att den s.k. vardagen aldrig riktigt infunnit sig för DMU, Mittmedias enhet för digital medieutveckling. Sedan augusti hade vi välkomnat 10 nya kollegor, formerat nya utvecklingsteam, påbörjat experiment kring arbetsätt och teknik med målet att bli än vassare på att leverera nya digitala upplevelser.

För några veckor sedan pratade jag om vikten av okonventionell erfarenhet på mässan Karriär och Framtid och på allmän begäran kommer hissversionen här som ett blogginlägg.

Oct 2, 2015

Jag loggade in på Medieutredningens forum härom dagen. Under sektionen Teknologi fanns mötesnoteringar rörande vikten av bredband och mobiltäckning. Det värmde. Jag hoppas att dessa två frågor kommer högst upp på Medieutredningens agenda. I det här inlägget tänkte jag trycka på varför tillgång till internet är en central demokratifråga och varför stöd till tidningsdistributionen inte får överskugga detta.

Sep 23, 2015

Herakleitos skrev något i stil med “Det enda konstanta är förändring” och jag har väl aldrig varit så benägen att hålla med honom som nu. Den 26 februari fick min dotter två energiska enäggsbrorsor och sen dess har jag levt i konstant förändring. I små iterationer. Det är även svaret på de frågor jag fått om var de tre sista inläggen i Kringlan-serien tagit vägen…

Peter van der meulen
Aug 27, 2015

Hello world! That’s the term you would normally see in the very first post of a Blog. What then is this text doing in a blog filled with 2 year older articles you ask?

Värdet hos en produkt skapas när den används. Ett paraply blir ett skydd mot regnet när du fäller ut det, en påse blir förvaring när du lägger saker i den. En nyhetssajt består av innehåll och funktionalitet men det är när besökaren använder sajten som värdet skapas. Värde i form av kunskap, idéer och tankar. Engagemang och känslor. Företagskunden använder också sajten för att skapa värde – t.ex. via varumärkesprofilering eller utbudsannonsering.

Torsdag 18/12 2014 var en historisk dag. Inte bara för att vi äntligen kunde presentera nya, förbättrade Mittmedia.se, utan för att vi därmed släckte den sista av våra Polopoly-sajter. Det här inlägget handlar om varför det är viktigt för en mediekoncern att ha stor kontroll över den tekniska plattformen samt ha egen utveckling.

Totalt 16 dagars julledighet blev det denna gång, inte illa! Sexton dagar av julmat och släkt men framför allt av hemmasoftande i mysbyxor, av Pippi Långstrump, häpnadsväckande byggnadsverk i Duplo och massor av böcker. Inte bara barnböcker som tur är utan jag hann även läsa Lee Iacoccas klassiska självbiografi och framför allt The Renaissance Society av Rolf Jensen och Mika Aalto som jag tänkte reflektera lite över i detta blogginlägg.