För några veckor sedan pratade jag om vikten av okonventionell erfarenhet på mässan Karriär och Framtid och på allmän begäran kommer hissversionen här som ett blogginlägg.

Okonventionell erfarenhet

Vad menar jag med okonventionell erfarenhet? Enklast är nog att ge exempel på vad som brukar räknas som konventionella erfarenheter i anställningssammanhang: Utbildning, yrkeserfarenhet, värnplikt, skolförening, idrottsförening, osv. Allt utöver det räknar jag som okonventionell erfarenhet.

De senaste fyra åren har jag kollat på väldigt många CV och personliga brev samt lunchat med massor av kandidater till ett antal olika tjänster. Jag upplever att majoriteten gör samma grundfel: Man säljer inte in sig själv vilket resulterar i att man inte sticker ut. Jag anställer många utvecklare och för att illustrera en poäng och med risk för att skapa några ovänner på kuppen kommer här en stereotyp:

  • Svenskfödd man 27-40
  • Rutig skjorta, kortklippt alt. rakad med skägg och mustasch
  • Civ. ingenjör Datateknik
  • Gillar träning, IPA och grilla

Som sagt, nu har jag säkert retat upp några personer och det är det som är poängen – du är mer än de här punkterna, så lyft fram det! Att sälja in sig själv handlar inte om att du måste vara väldigt extrovert och överdriven utan om att berätta om dig själv och därmed förmedla på vilket sätt du sticker ut från den generiska information som finns i ditt CV (och faktiskt ofta i det personliga brevet).

Jag kan ta ett väldigt konkret exempel. Jag är själv 34 år gammal och kortklippt med skägg och mustasch. Jag tog examen som Civ. ingenjör i Medieteknik i Luleå och jag försöker träna på fritiden samt gillar att grilla på sommaren och har ett intresse för konstig öl. Men det här är också jag:

Eller nåja, det var jag så sent som 2011, nu har jag betydligt kortare hår. Vid sidan av plugg och sedermera jobb och flickvän, sedermera fru och familj, har jag alltid varit aktiv musiker. Mer specifikt har jag haft den roll som i musikerkretsar kallas för “bandpappa”. Exempel på arbetsuppgifter som en bandpappa ofta utför:

  • Ledarskap – Det kan vara ganska komplicerat att få ett antal självständiga kreatörer att dra åt samma håll och hålla ihop ett band över tid, för att inte tala om att hålla reda på alla under en europaturné.
  • Nätverkande – Bolag, tidningar, fanzines, radio, spelställen, bokningsbolag, distributörer, studieförbund, fans, ja listan på personer och organisationer man har löpande kontakt med kan göras lång.
  • Formgivning och marknadsföring – Affischer, skivkonvolut, tröjor, logotype, mm. samt prissättning, paketering, e-postkampanjer, sociala medier, annonser, flyers, mm.
  • Försäljning och företagsekonomi – Allt ifrån det oglamorösa i att sitta och klippa omslag till egentrycka demos och skicka dem över hela världen till att stå i merch-båset. Dessutom hantering av pengar i form av t.ex. bidrag, förskott, eget kapital, royalties, studiecirkel-pengar, gage, mm.

Allt som allt fruktansvärt mycket hårt arbete helt enkelt och en stor portion okonventionell erfarenhet. Men tog jag med det i mitt CV? Nej, och jag är inte ensam.

De tre viktigaste egenskaperna

När jag rekryterar är det tre saker jag kollar på, i kronologisk ordning:

  1. Kompetens – Alla våra sökande gör ett arbetsprov som en första gallring. Rätt tidigt märkte vi hur klurigt det var att stämma av kompetens via en intervju. Junioren säger ”Jag är ung men hungrig och har lätt att lära” och senioren säger ”Jag vet att jag har knackat Java i 15 år men jag har lätt för att lära och är sugen på nya utmaningar”. I en intervju kan man överdriva sin kompetens men det går inte i ett arbetsprov.
  2. Personlighet – Om du klarar arbetsprovet så käkar du lunch med mig och några av dina framtida kollegor. Vårt syfte med lunchen är för att lära känna dig bättre och förstå vem du är som person och hur du skulle passa in i vårt team. Ett annat syfte är att borra djupare i eventuella frågetecken och kolla upp luckor i ditt CV samt vad du gör utanför jobbet - din okonventionella kompetens.
  3. Driv – Alla som jobbar hos oss brinner för webben. Det här är mer än ett jobb, det är ett hantverk och ett intresse. Vi kräver det inte men vi har hittills aldrig anställt någon som inte har något litet hobbyprojekt och håller sig uppdaterad på fritiden. Det är vad som krävs för att hänga med, för att ligga längst fram och jobba med den senaste tekniken och de vassaste medarbetarna. Vi kräver inte en massa övertid men vi kräver passion.

Avslutningsvis, varför är det viktigt för oss att förstå på vilket sätt du är annorlunda och sticker ut? Ja förutom att vi är genuint intresserade av dig; därför att digitala problem är komplexa och kräver flera infallsvinklar. Det handlar dels om att förena olika kompetenser som UX, Analys, Teknik, Innehåll och Affär men även om att ha mångfald i teamen. Juniorer och seniorer, killar och tjejer, svenskfödda och utlandsfödda. Och en mix av människor med spännande okonventionella erfarenheter. Så om du befinner dig på en anställningsintervju med oss och har ett dubbelliv som e-sportare, aktiv i en ideell konstförening eller musikförening, är cosplayare, DJ, bronie, bandmamma eller bandpappa, etc. - lyft fram det! Här följer lite ogenerad reklam för mina band (tyvärr lite skomakarens barn syndrom på webbsidorna), tack för den här gången!

Skrivet av:

Mittmedia

Mer team

Beatrice Nilsson
Apr 13, 2017

I got a lot of positive feedback on my last post about mob programming (in Swedish). So, as my team has done more mob programming, I thought I should share some insights we’ve gained up until this point.

Stefan Wallin
Feb 13, 2017

In this first episode of the monthly Hack Day Review, I’ll give you a background on our Hack Day approach and you’ll get to read about what inspiring things our developers and designers explored on their “paid free time”.

Beatrice Nilsson
Jan 13, 2017

Mobbprogrammering - The DMU Way

Under påsken 2016 drabbades flera svenska nyhetssajter av omfattande DDoS-attacker (se även mitt tidigare inlägg om detta). Efter påsk kallade Alice Bah Kuhnke mediechefer och teknikchefer till ett möte på Rosenbad. Deltog gjorde även inrikesminister Anders Ygeman. Mötet kom att fokusera mycket på en intressant analogi om att staten en gång i tiden ansvarade för det svenska vägnätet där tidningsbilarna körde ut nyheter till folket, och att det idag finns ett digitalt vägnät för distribution av nyheter. Ygeman menade då på att det är upp till medierna att ställa krav på operatörerna för det digitala vägnätets duglighet. Idag måndag 4/7 arrangerade TU ett seminarium i Almedalen med titeln ”IT-attack via Ryssland – nya tidens hot mot medier” där Anders Ygeman deltog så jag passade på att ställa några frågor till honom kring luckorna i hans resonemang. Då tiden var knapp och Ygemans svar avvikande skriver jag därför detta inlägg som Anders Ygeman istället kan läsa och besvara när han får tid.

Korrigering 2016-03-20 12:31: I min originaltext påstod jag felaktigt att Aftonbladet.se som också drabbades av gårdagens DDOS-attack driftas på Basefarm. Har korrigerat detta men poängen som jag vill trycka på i denna text kvarstår. Kuriosa: Schibsted som äger Aftonbladet sålde Basefarm 2009.

Norrland. Denna mytomspunna, näst intill exotiska landsända. Besjungen, bespottad och ständigt aktuell. Fredag den 4 november även omnämnd i Breakits podcast som hemvist för MittMedia. Det stämmer att vi på MittMedia bevakar Norrland, tillsammans med andra duktiga lokalmediekoncerner som t.ex. VK, Norran och NTM. Vi täcker upp knappa hälften av Norrland eftersom Dalarna ej kan räknas in då det tillhör Svealand.

Mathias Nylén
Nov 5, 2015

Behovet att bryta vardagen var förmodligen en av de sämre motiveringar jag kunnat använda i mitt försök att förklara varför vi numera var ett av de inplanerade stoppen på Lennart’s journeyman tour. En kort reflektion av tiden sedan sommarsemestern visade att den s.k. vardagen aldrig riktigt infunnit sig för DMU, Mittmedias enhet för digital medieutveckling. Sedan augusti hade vi välkomnat 10 nya kollegor, formerat nya utvecklingsteam, påbörjat experiment kring arbetsätt och teknik med målet att bli än vassare på att leverera nya digitala upplevelser.

Oct 2, 2015

Jag loggade in på Medieutredningens forum härom dagen. Under sektionen Teknologi fanns mötesnoteringar rörande vikten av bredband och mobiltäckning. Det värmde. Jag hoppas att dessa två frågor kommer högst upp på Medieutredningens agenda. I det här inlägget tänkte jag trycka på varför tillgång till internet är en central demokratifråga och varför stöd till tidningsdistributionen inte får överskugga detta.

Sep 23, 2015

Herakleitos skrev något i stil med “Det enda konstanta är förändring” och jag har väl aldrig varit så benägen att hålla med honom som nu. Den 26 februari fick min dotter två energiska enäggsbrorsor och sen dess har jag levt i konstant förändring. I små iterationer. Det är även svaret på de frågor jag fått om var de tre sista inläggen i Kringlan-serien tagit vägen…

Peter van der meulen
Aug 27, 2015

Hello world! That’s the term you would normally see in the very first post of a Blog. What then is this text doing in a blog filled with 2 year older articles you ask?

Värdet hos en produkt skapas när den används. Ett paraply blir ett skydd mot regnet när du fäller ut det, en påse blir förvaring när du lägger saker i den. En nyhetssajt består av innehåll och funktionalitet men det är när besökaren använder sajten som värdet skapas. Värde i form av kunskap, idéer och tankar. Engagemang och känslor. Företagskunden använder också sajten för att skapa värde – t.ex. via varumärkesprofilering eller utbudsannonsering.

Torsdag 18/12 2014 var en historisk dag. Inte bara för att vi äntligen kunde presentera nya, förbättrade Mittmedia.se, utan för att vi därmed släckte den sista av våra Polopoly-sajter. Det här inlägget handlar om varför det är viktigt för en mediekoncern att ha stor kontroll över den tekniska plattformen samt ha egen utveckling.

Totalt 16 dagars julledighet blev det denna gång, inte illa! Sexton dagar av julmat och släkt men framför allt av hemmasoftande i mysbyxor, av Pippi Långstrump, häpnadsväckande byggnadsverk i Duplo och massor av böcker. Inte bara barnböcker som tur är utan jag hann även läsa Lee Iacoccas klassiska självbiografi och framför allt The Renaissance Society av Rolf Jensen och Mika Aalto som jag tänkte reflektera lite över i detta blogginlägg.