Torsdag 18/12 2014 var en historisk dag. Inte bara för att vi äntligen kunde presentera nya, förbättrade Mittmedia.se, utan för att vi därmed släckte den sista av våra Polopoly-sajter. Det här inlägget handlar om varför det är viktigt för en mediekoncern att ha stor kontroll över den tekniska plattformen samt ha egen utveckling.

2014 – En digital explosion

Det har varit ett galet år. Vi avslutade arbetet med att på rekordtid bygga en helt ny publiceringsplattform på vilken vi lanserade 11 beta-sajter följt av 11 nyhetssajter, allt på 3 månader. Sen gick vi in i en intensiv produktutveckling och lanserade 6 nya produkter på 6 månader. Mitt i allt detta är det lätt glömma att arbetet med att lämna Polopoly-plattformen har fortgått, för 1 januari 2015 släcks våra servrar på Basefarm ned för gott. Och då försvinner förutom gamla Mittmedia.se även den digitala hemvisten för våra gratistidningar. Vi skapade en responsiv design för WordPress som enkelt gick att anpassa för våra 13 gratistidningar men hade inte tid bygga slutresultatet. Därför riktar vi i juletid ett tack till Osynlig som hjälpte oss med detta! Och till eminente tekniske projektledaren Johan Sandström.

En liknande situation inträffade för Mittmedia.se. Vi ville bygga plattformen med Ruby on Rails som är vårt weapon of choice men fick nöja oss med att rita upp systemdesign, UX och grafisk design. Backend programmering och även en hel del design och frontend sköttes med bravur av Dohi Sweden. Sen måste man även vid namn nämna Fredrik Sundström, Andreas Franzén, Mats Kingstedt och inte minst projektledaren Catrin Jonsson. Det blev förresten Rails ändå till stor del. Inga problem för Dohis duktiga utvecklare att sätta sig in i det. Låt mig utveckla resonemanget lite…

Belackarna av Ruby och Rails får hitta nya argument!

Jag har hört många påstå att man ska undvika Ruby on Rails för att det är svårt att få tag på kompetens. Mitt under brinnande krig, samtidigt som vi byggde den nya plattformen, rekryterade jag 4 utvecklare och hade 2 som konsulter. Endast en av dem hade förhandskompetens inom Ruby och Rails. Ändå var deras startsträcka extremt kort och projektet sinkades på intet sätt av detta. Nu är vi i rekryteringstagen igen och jag upplever samma situation – ge mig bara en duktig, driven systemutvecklare och jag lovar att hen är up and running i vår miljö inom en månad.

Egen teknik och egen utveckling – en överlevnadsfråga

Mediebranschen genomgår ett stålbad och en kritisk framgångsfaktor är kontroll över tekniken och användarupplevelsen. För att lyckas med transformationen till en digital kärnverksamhet måste medieföretagen bli medieteknikföretag. Då vill man ha egen teknik och egna utvecklare i så stor utsträckning som möjligt. Visst kan och bör man outsourca vissa delar på ett kostnadseffektivt och strategiskt sätt MEN fundera över Amazon och Netflix, två företag som gått från att sälja enbart fysiska produkter till att bli framgångsrika digitalt. Inbilla er inte att de går ut på stan och köper Polopoly eller Episerver för att sedan småskruva lite på det. Det var f.ö. vad som hände vid Polisens PUST-haveri.

Eller varför inte ta andra, rent digitala verksamheter som Buzzfeed och Facebook som exempel. Samma visa; teknik, verksamhet och affär i symbios. Som en cyborg – att kunna gå bortom den mänskliga kapaciteten med teknikens hjälp. Tekniken som en förlängning av människan – eller en förlängning av strategin och affären om man vill fullfölja den Asimovska analogin. Det är därför nu även Schibsted bygger egen publiceringsplattform att koppla ihop med sitt SPiD. Om man får tro ryktena.

Det här är anledningen till att 2014-12-18 då den sista Polopoly-sajten släcktes ner, är ett viktigt datum för MittMedia. En milstolpe på vägen mot en digital kärnverksamhet och en till hälften digital intäkt 2020. Plattan i mattan, nu åker vi!

Skrivet av:

Mittmedia

Mer team

Beatrice Nilsson
Apr 13, 2017

I got a lot of positive feedback on my last post about mob programming (in Swedish). So, as my team has done more mob programming, I thought I should share some insights we’ve gained up until this point.

Stefan Wallin
Feb 13, 2017

In this first episode of the monthly Hack Day Review, I’ll give you a background on our Hack Day approach and you’ll get to read about what inspiring things our developers and designers explored on their “paid free time”.

Beatrice Nilsson
Jan 13, 2017

Mobbprogrammering - The DMU Way

Under påsken 2016 drabbades flera svenska nyhetssajter av omfattande DDoS-attacker (se även mitt tidigare inlägg om detta). Efter påsk kallade Alice Bah Kuhnke mediechefer och teknikchefer till ett möte på Rosenbad. Deltog gjorde även inrikesminister Anders Ygeman. Mötet kom att fokusera mycket på en intressant analogi om att staten en gång i tiden ansvarade för det svenska vägnätet där tidningsbilarna körde ut nyheter till folket, och att det idag finns ett digitalt vägnät för distribution av nyheter. Ygeman menade då på att det är upp till medierna att ställa krav på operatörerna för det digitala vägnätets duglighet. Idag måndag 4/7 arrangerade TU ett seminarium i Almedalen med titeln ”IT-attack via Ryssland – nya tidens hot mot medier” där Anders Ygeman deltog så jag passade på att ställa några frågor till honom kring luckorna i hans resonemang. Då tiden var knapp och Ygemans svar avvikande skriver jag därför detta inlägg som Anders Ygeman istället kan läsa och besvara när han får tid.

Korrigering 2016-03-20 12:31: I min originaltext påstod jag felaktigt att Aftonbladet.se som också drabbades av gårdagens DDOS-attack driftas på Basefarm. Har korrigerat detta men poängen som jag vill trycka på i denna text kvarstår. Kuriosa: Schibsted som äger Aftonbladet sålde Basefarm 2009.

Norrland. Denna mytomspunna, näst intill exotiska landsända. Besjungen, bespottad och ständigt aktuell. Fredag den 4 november även omnämnd i Breakits podcast som hemvist för MittMedia. Det stämmer att vi på MittMedia bevakar Norrland, tillsammans med andra duktiga lokalmediekoncerner som t.ex. VK, Norran och NTM. Vi täcker upp knappa hälften av Norrland eftersom Dalarna ej kan räknas in då det tillhör Svealand.

Mathias Nylén
Nov 5, 2015

Behovet att bryta vardagen var förmodligen en av de sämre motiveringar jag kunnat använda i mitt försök att förklara varför vi numera var ett av de inplanerade stoppen på Lennart’s journeyman tour. En kort reflektion av tiden sedan sommarsemestern visade att den s.k. vardagen aldrig riktigt infunnit sig för DMU, Mittmedias enhet för digital medieutveckling. Sedan augusti hade vi välkomnat 10 nya kollegor, formerat nya utvecklingsteam, påbörjat experiment kring arbetsätt och teknik med målet att bli än vassare på att leverera nya digitala upplevelser.

För några veckor sedan pratade jag om vikten av okonventionell erfarenhet på mässan Karriär och Framtid och på allmän begäran kommer hissversionen här som ett blogginlägg.

Oct 2, 2015

Jag loggade in på Medieutredningens forum härom dagen. Under sektionen Teknologi fanns mötesnoteringar rörande vikten av bredband och mobiltäckning. Det värmde. Jag hoppas att dessa två frågor kommer högst upp på Medieutredningens agenda. I det här inlägget tänkte jag trycka på varför tillgång till internet är en central demokratifråga och varför stöd till tidningsdistributionen inte får överskugga detta.

Sep 23, 2015

Herakleitos skrev något i stil med “Det enda konstanta är förändring” och jag har väl aldrig varit så benägen att hålla med honom som nu. Den 26 februari fick min dotter två energiska enäggsbrorsor och sen dess har jag levt i konstant förändring. I små iterationer. Det är även svaret på de frågor jag fått om var de tre sista inläggen i Kringlan-serien tagit vägen…

Peter van der meulen
Aug 27, 2015

Hello world! That’s the term you would normally see in the very first post of a Blog. What then is this text doing in a blog filled with 2 year older articles you ask?

Värdet hos en produkt skapas när den används. Ett paraply blir ett skydd mot regnet när du fäller ut det, en påse blir förvaring när du lägger saker i den. En nyhetssajt består av innehåll och funktionalitet men det är när besökaren använder sajten som värdet skapas. Värde i form av kunskap, idéer och tankar. Engagemang och känslor. Företagskunden använder också sajten för att skapa värde – t.ex. via varumärkesprofilering eller utbudsannonsering.

Totalt 16 dagars julledighet blev det denna gång, inte illa! Sexton dagar av julmat och släkt men framför allt av hemmasoftande i mysbyxor, av Pippi Långstrump, häpnadsväckande byggnadsverk i Duplo och massor av böcker. Inte bara barnböcker som tur är utan jag hann även läsa Lee Iacoccas klassiska självbiografi och framför allt The Renaissance Society av Rolf Jensen och Mika Aalto som jag tänkte reflektera lite över i detta blogginlägg.