IGEday 2017

I fredags var det äntligen dags, Introduce a Girl to Engineering Day (IGEday) 2017! Klockan 8 dök 22 förväntansfulla unga kvinnor upp på kontoret i Sundsvall. Dagen inleddes med att vår utvecklingschef Mathias Nylén beskrev övergången från traditionell analog media till digital, samt belyste vilka utmaningar vi står inför som en av Sveriges största mediekoncerner. Med passande rekvisita och en skopa humor lättade han upp stämningen och lade en bra grund för resten av dagen.

Mathias håller intro med traditionell frukostrekvisita.

Därefter körde vi en gemensam “lära känna”-övning där tjejerna och vi DMUare introducerade oss för varandra. Även denna övning bjöd på många skratt och vi förvånades över hur framåt och energiska tjejerna var redan från första början!

Vårt mål med dagen var att ge tjejerna en snabb introduktion till hur vi jobbar samt visa hur fantastiskt roligt och spännande det är att jobba med teknik. Vi ville även åskådliggöra att man med en teknisk utbildning kan jobba inom många olika områden och tjejerna fick därför prova på två workshops, en med designinriktning och en med programmeringsinriktning.

Design

Tjejerna delar in sina idéer i olika kluster.

På designworkshoppen fick tjejerna testa på olika arbetsmetoder. De fick utgå från en protopersona med ett problem:

“Sociala Sasha: hen känner att hen missar event och händelser i Sundsvall. Hen vill ha koll och vill vara den första som informerar sina kompisar. Sasha använder Facebook och Snapchat men känner att det inte räcker till - hur kan vi hjälpa hen att få veta saker först?”

Vi inledde workshoppen med ett rollspel där tjejerna fick sätta sig in i Sashas tankesätt och behov, för att sedan gå vidare till idégenereringfasen där vi skrev ned idéer på post-it-lappar. Nästa steg var att sätta upp dessa idéer på väggen, klustra ihop dem och prickrösta på vilken funktion, lösning eller idé som man ville gå vidare med.

Brainstorming, prickröstning och designstudio.

Efter prickröstningen var det dags att ta med det vinnande förslaget och skissa på det i en designstudio. Detta innebär att man gör fyra olika skisser under fyra minuter. Man får ägna en minut åt varje skiss och det viktigaste att komma ihåg är att inte lägga tid på detaljer utan att bara få ned idéerna på papper. Detta var en utmaning för tjejerna men efter första skissen släppte de lös kreativiteten!

Efter att ha skissat redovisade de för varandra och vi gick igenom hur vi på DMU brukar gå vidare; ofta med en till designstudio som leder till pappersprototyper som därefter används för att utföra användartester med riktiga användare.

Designworkshoppens upplägg hittar du här.

Programmering

Ett hjärta skapat med HTML och CSS på cssdesk.com I programmeringsworkshoppen introducerade vi HTML och CSS. Vi hade förberett ett gäng grundläggande CSS-övningar samt en lite mer avancerad övning där vi byggt en chatt med html och javascript som tjejerna själva fick stilsätta. Eftersom de inte hade någon tidigare erfarenhet av webbprogrammering så valde vi att lägga ribban lågt och fokusera på grundläggande delar som de själva kunde göra snabba framsteg inom. För att göra starttröskeln så liten som möjligt använde vi oss av onlineverktygen CSSDesk och JS Bin.

Programmerings-workshoppen bjöd på många skratt, en och annan veckad panna och ett och annat gjädjetjut.

Precis som vi gör i vårt dagliga arbete så fick även tjejerna lösa problemen i grupp. Vi var lättade över att upptäcka att vi lagt övningarna på precis rätt nivå och att tjejerna tyckte att det var roligt. Svårighetsgraden på övningarna var nämligen något vi diskuterat mycket under planeringen och var något som vi känt oss osäkra på.

Vill du prova på CSS-övningarna? Här hittar du informationsmaterial och övningar.

Det här gör vi om!

Stefan visualiserar hur hans dag har varit. Vi fick massvis med bra feedback innan tjejerna gav dig av hemåt.

Vi avslutade dagen med ett agilt retrospektiv, lett av vår chef och agila guru Mathias, där tjejerna fick säga vad de tyckte varit bra och mindre bra med dagen.

Vi fick fantastiskt bra feedback! Det verkar som att tjejerna hade lika kul som vi hade :D Nästa år är vi taggade på att köra både för- och eftermiddag!

Vi var 11 medarbetare med spridda kompetenser som deltog på årets IGEday, ett stort tack till alla som var med och gjorde dagen till en sådan succé, och ett extra stort tack till tjejerna som kom och hälsade på!

//Karro & Stina

 

Medverkande på årets IGEday från DMU:

  • Andreas Wahlbeck (Systemutvecklare)
  • Erik Claesson (Interaktionsdesigner)
  • Johan van Eck (Systemutvecklare)
  • Karolin Jonsson (Systemutvecklare)
  • Katarina Reiz (UX researcher)
  • Mathias Nylén (Utvecklingschef och agil coach)
  • Michelle Ludovici (Teknisk projektledare)
  • Peter can der Muelen (Systemutvecklare)
  • Sofie Höglund (Interaktionsdesigner)
  • Stefan Wallin (Systemutvecklare)
  • Stina Westberg (Interaktionsdesigner)
Skrivet av:

Karolin Jonsson

Systemutvecklare Mittmedia

Mer IGEday2017

Karolin Jonsson
Mar 14, 2017

Den 24 mars slår vi upp portarna till MittMedias avdelning för digital medieutveckling (DMU) och bjuder in ett gäng tjejer att hänga med oss för att se hur vi jobbar. Introduce a Girl to Engineering Day (IGEday) är ett initiativ som startade i USA och som den ideella organisationen Womengineer introducerade i Sverige 2014. Evenemanget riktar sig till den som identifierar sig som ung tjej och är nyfiken på teknikbranschen. Dagen syftar till att väcka tjejers intresse för teknik och bygga upp en bild av vad man kan jobba med som ingenjör.